KEKUATAN
Tugasan Pentaksiran Reka Bentuk dan
Teknologi ini telah memberikan saya seribu satu ilmu pengetahuan baru semasa
saya menyiapkan tugasan ini. Dalam tugasan ini, saya telah mendapat kekuatan
yang saya perlu miliki sebagai seorang insan yang bakal bergelar seorang guru
yang akan membentuk manusia bagi mengurus dan mentadbir negara Malaysia pada
masa hadapan. Oleh itu, dapat saya terjemahkan bahawa ilmu yang saya perolehi
adalah sangat bermanfaat iaitu saya mengetahui untuk mengaplikasikan kaedah menilai
dan mentaksir pengetahuan bagi mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi ini.
Selain itu, saya juga belajar bagaimana untuk membina jadual Spesifikasi Ujian
(JSU) bagi membina item ujian peperiksaan bagi subjek ini. Secara jujurnya,
ilmu pengetahuan yang paling bermakna bagi saya ialah saya dapat merasai
peluang mengendalikan ujian ke atas murid sekolah bertujuan mendapatkan
skor/respondan memilih item soalan yang berkualiti. Tambahan pula, saya belajar
bagaimana untuk melaksanakan proses pemarkahan dan melaksanakan pentafsiran dan
analisis markah yang diperolehi dari ujian yang ditadbirkan sepanjang menulis
laporan lengkap tugasan ini.
Secara umumnya dapat saya simpulkan
berdasarkan ilmu pengetahuan baru yang saya perolehi sepanjang melaksanakan
tugasan ini ialah pentaksiran dan penilaian amatlah penting kerana membantu
mengesan perkembangan seseorang murid itu dan mengenal pasti pelbagai potensi
murid secara menyeluruh. Selain itu ia juga sebagai alat untuk mengesan
kelebihan dan kelemahan murid dalam pembelajaran dari semasa ke semasa. Ia juga
dapat membantu guru dalam mengenal pasti keberkesanan sesuatu pengajaran. Selain itu, guru juga dapat menggunakan pentaksiran
dan penilaian sebagai medium untuk merangsang aktiviti mengikut keperluan dan pertumbuhan
murid serta mengesan pertumbuhan murid bersesuaian dengan peringkat umur
mereka.
Pentaksiran dan penilaian juga
penting bagi menyediakan program atau aktiviti yang selanjutnya yang sesuai
diberikan kepada murid yang lemah dalam subjek Kemahiran Hidup ini khasnya dan
umumnya subjek lain juga. Aktiviti tersebut adalah sama ada aktiviti pemulihan
untuk murid yang lemah, aktiviti pengukuhan untuk yang menguasai dan aktiviti
pengayaan bagi mereka yang sudah mahir. Ketiga-tiga tahap ini mempunyai tahap
kesukaran yang berbeza-beza mengikut tahap murid. Penilaian dan pentaksiran
juga berperanan untuk menjadi asas membuat laporan kepada ibu bapa. Melalui
pentaksiran dan penilaian ini juga murid dapat menilai diri mereka sendiri.
Dengan ini mereka akan berusaha memajukan diri melalui aktiviti yang
disediakan.
Melalui hasil dapatan pentaksiran yang
saya lakukan bersama rakan seperjuangan saya, ilmu yang saya perolehi mengenai
pentaksiran dan penilaian adalah penting bagi menyajikan maklumat kepada
pendidik tentang keberkesanan pendekatan, strategi, atau teknik pengajaran yang
digunakan. Justeru ia akan memberi suntikan kepada proses pencarian kaedah
mengajar yang lebih efisien. Bagi
seorang pelajar pula, hasil pentaksiran merupakan satu indikator atau penunjuk
kepada apa yang telah mereka pelajari, apa yang masih perlu dipelajari dan
bagaimana cara terbaik untuk mempelajarinya.Di samping itu juga, bagi pihak ibu
bapa ianya memberi panduan tentang bagaimana cara yang terbaik untuk memberi
sokongan dan dorongan kepada anak-anak mereka. Dari kaca mata seorang pendidik,
pentaksiran merupakan satu proses di mana pendidik mengumpul bukti, membuat
inferens, membuat kesimpulan, dan bertindak berdasarkan kesimpulan yang dibuat.
Secara keseluruhannya pentaksiran dan
penilaian bertujuan untuk mengenalpasti kecerdasan dan potensi murid bagi memperkukuh
dan mempertingkatkan lagi kebolehan dan perkembangan mereka. Hasil pentaksiran
dan penilaian membolehkan guru mengambil tindakan susulan yang berkesan dan
seterusnya membantu guru mengembangkan potensi murid ke tahap optimum dalam
domain kognitif, afektif dan psikomotor. Tugasan ini adalah persediaan dan
pendedahan kepada saya melaksanakan penilaian kepada murid sekolah. Penilaian
dan pentaksiran adalah satu perkara yang penting yang harus dibuat dalam
pendidikan di sekolah.
KELEMAHAN
Taktala ilmu pengetahuan baru yang
telah saya perolehi sepanjang proses menyiapkan tugasan ini, namun tidak
dinafikan bahawa keperitan dan kepahitan juga adalah amat dirasai untuk
menyiapkan tugasan untuk mendapatkan ilmu baru tersebut. Hal ini adalah
disebabkan saya tidak mempunyai ilmu pengetahuan sedia ada bagaimana untuk
melakukan membina Jadual Spesifikasi Ujian dan membina soalan-soalan
berdasarkan JSU. Tambahan pula, amatlah susah bagi saya bagi seorang guru
pelatih untuk mengendalikan ujian ke atas murid kerana saya tidak dilengkapi
kemahiran-kemahiran untuk mengendalikan tugasan mengendalikan ujian ini.
Sejajar dengan itu, semasa proses pentafsiran dan analisis markah yang
diperolehi dari ujian juga adalah amat susah bagi diri saya. Justeru, segala
kelemahan saya dalam tugasan ini amatlah saya akui kerana saya tidak dapat
melaksanakan dengan sempurna.
Selain itu saya ada masalah
memahami antara penilaian dan pentaksiran. Kedua-dua istilah ini seperti sama
tetapi tidak serupa Selain daripada itu, dalam proses pertama iaitu merancang,
beberapa perkara penting saya telah mengambil ringan dimana sepanjang proses penilaian
dan pentaksiran yang hendak dibuat perlulah dirancang dengan teliti terlebih
dahulu supaya berjalan dengan lancar dan sistematik. Namun saya tidak mengambil
berat terhadap aspek tersebut dan menyebabkan tugasan ini dilaksanakan secara
tidak teratur dan tidak sistematik. Selain itu, dalam proses merancang juga
pembinaan instrumen tidak dititikberatkan. Instrumen yang dibina seharusnya
mempunyai ciri-ciri seperti tujuan yang jelas, menepati apa yang hendak
dinilai, item yang boleh diukur dan perlu diingatkan bahawa setiap item hanya
boleh mengukur setiap satu kemahiran sahaja.
Segala kelemahan dan kekurangan saya
dalam tugasan ini akan saya ambil pengajaran dan akan memperbaiki diri saya
sepanjang saya bergelar guru pelatih sebelum bergelar seorang guru di sekolah
pada masa hadapan. InsyaAllah.
LANGKAH
MENGATASI
Setelah membaca banyak bahan
daripada buku dan internet dan perbincangan bersama rakan-rakan mengenai
masalah definisi penilaian dan pentaksiran, saya telah sebulat suara mengatakan
ianya adalah sama. Di sinilah saya dapat bekerjasama dengan rakan-rakan. Saya
dapat membina keyakinan saya dalam memberikan pendapat hasil daripada kajian
sendiri serta menerima pendapat rakan-rakan. Di sinilah antara satu
pembelajaran berlaku secara tidak langsung. Perbincangan juga telah dilakukan
bersama guru pembimbing di sekolah.
Perjalanan saya membuat tugasan ini
sememangnya diakui kurang lancar dan sempurna. Oleh itu, saya berasa risau
dengan kerja-kerja penilaian yang akan dilakukan apabila saya menjadi guru
sekolah yang sebenar. Saya membayangkan betapa banyaknya penilaian yang harus
dilakukan ke atas murid. Jadi,saya rasa tugasan ini adalah satu persediaan dan
panduan untuk membuat penilaian pada masa akan datang. Jadi saya rasa tugasan
ini sangat membantu. Saya juga berpendapat bahawa penilaian dan penaksiran
tidak boleh diambil mudah oleh saya yang bakal bergelar guru. Justeru, saya
tidak berputus asa untuk menyiapkan tugasan ini walaupun terpaksa bersengkang
mata demi mendapatkan ilmu pengetahuan untuk menjadi seorang guru.
Masa yang diperuntukkan untuk
menyiapkan tugasan ini dirasakan sangat singkat. Dalam menyiapkan tugasan lain
juga,. saya bertungkus-lumus menyiapkan kerja ini juga. Melalui tugasan ini,
saya berharap segala kelemahan saya dalam menyiapkan tugasan ini akan dapat
saya perbaiki dari semasa ke semasa. Secara jujurnya, saya sudah buat yang
terbaik untuk tugasan ini. Sekali lagi saya ingin menegaskan bahawa segala
kelemahan dan kekurangan saya dalam tugasan ini akan saya ambil pengajaran dan
akan memperbaiki diri saya sepanjang saya bergelar guru pelatih sebelum
bergelar seorang guru di sekolah pada masa hadapan. InsyaAllah.
No comments:
Post a Comment