Pendidikan adalah hak asasi semua manusia dan dari segi
falsafahnya, semua insan di dunia ini mempunyai hak untuk belajar dan
mengetahui sesuatu. Apabila berbicara tentang peluang pendidikan terhadap pelajar
berkeperluan khas, mereka juga mempunyai minat, hasrat dan cita-cita yang
setanding dengan individu normal. Mereka juga perlu diberikan peluang yang sama
dengan individu normal yang lain supaya mereka tidak tersisih daripada arus
pembelajaran nasional kerana ada dalam kalangan mereka mempunyai kecerdasan
kognitif yang setanding dengan individu yang sempurna malah mereka mampu
melebihi pencapaian pelajar yang normal (Adam, 2003; Ali, 2007; Lokman, 2007).
Dalam usaha untuk mempertingkatkan kemampuan pelajar berkeperluan khas, Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Bahagian Pendidikan Khas telah merangka dan
menyediakan perkhidmatan pendidikan
untuk pelajar berkeperluan khas yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran
dan bermasalah pembelajaran. Antara kategori pelajar berkeperluan khas yang dianggap
dapat mengikuti sesi pembelajaran dengan baik ialah Sindrom Down, autisme
ringan, Attention Deficit Hyperactive Disorder, terencat akal minimum dan
masalah pembelajaran spesifik (Siti Mapsiah & Nor Azizah, 1995). Dalam usaha
mendidik dan meningkatkan keupayaan pelajar yang dikategorikan sebagai pelajar
khas, silibus yang digubal tidak perlu berbeza dengan pelajar normal iaitu penekanan
kepada perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras dengan Falsafah
Pendidikan Negara (Mohd Dan, 2007). Namun begitu, kaedah yang digunakan dalam
mendidik pelajar khas ini sememangnya berbeza dengan pelajar normal. Mereka
perlu diberikan lebih keutamaan dari
aspek penyediaan dan latihan guru, silibus mahupun kelengkapan yang disediakan
di institusi pendidikan. Dalam usaha
mempertingkatkan peluang pekerjaan kepada pelajar berkeperluan khas, mantan
Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menyeru pihak majikan
supaya membuka peluang pekerjaan yang lebih luas kepada mereka supaya mereka
boleh berdikari dan terlibat sama dalam
pembangunan ekonomi. Untuk merealisasikan hasrat dan misi nasional, kini pihak
kerajaan sedang berusaha gigih dalam
mempertingkatkan kualiti latihan kemahiran untuk golongan berkeperluan khas di
Malaysia supaya mampu bersaing dengan pasaran pekerjaan. Kemahiran-kemahiran
yang diberikan perlu bersesuaian dengan kemajuan negara yang kini makin
membangun untuk mendapatkan peluang pekerjaan yang diingini (Ku Seman, 2007).
Kajian ini telah disasarkan kepada golongan pelajar
berkeperluan khas kerana sejak kebelakangan ini masalah berkaitan pendidikan
pelajar berkeperluan khas sering dibincangkan khususnya dalam aspek pembangunan modal insan (Saifulizam, 2007). Pemilihan responden
dalam kalangan tenaga pengajar/pensyarah pendidikan tinggi teknikal bagi
pelajar berkeperluan khas adalah berdasarkan tugas yang peranan yang dimainkan
mereka ke arah pembentukan sumber tenaga negara yang bermutu dengan penyaluran
ilmu-ilmu yang berguna kepada mereka terutamanya dalam bidang pendidikan teknik
dan vokasional. Keputusan keseluruhan daripada hasil penganalisisan data
menunjukkan faktor penerimaan institut pendidikan tinggi teknikal dan
vokasional dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah berada pada tahap
yang tertinggi. Hal ini turut dibuktikan melalui asas kemahiran yang diperolehi
oleh tenaga pengajar. Sumber dapatan kajian ini jelas menunjukkan bahawa
pensyarah mempunyai kemahiran yang tidak mampu disangkal kerana kebolehan serta
keupayaan yang mantap dalam mendidik pelajar-pelajar berkeperluan khas dengan
baik dan berkesan. Dalam usaha mencari
kecemerlangan pengajaran dan pembelajaran
untuk golongan pelajar berkeperluan khas, faktor yang mendorong perkembangan
pencapaian pelajar berkeperluan khas dalam proses pengajaran dan pembelajaran
adalah faktor penerimaan institut pendidikan itu sendiri terhadap golongan
tersebut. Hasil kajian mendapati bahawa kemampuan politeknik yang terbabit
menyediakan tenaga pengajar yang berkemahiran dalam kursus pendidikan khas
adalah berada pada tahap yang tinggi. Hal ini menunjukkan bahawa institusi yang
terbabit seperti politeknik di Malaysia mampu untuk menyediakan keperluan asas
pembelajaran terhadap golongan pelajar berkeperluan khas tanpa
mendiskriminasikan hak mereka sebagai
seorang pelajar. Dalam situasi ini, pengambilan para pelajar
berkeperluan khas jelas tidak
menampakkan sebagai bebanan kepada pensyarah-pensyarah di politeknik. Hal ini
sejajar dengan matlamat Rancangan Sedunia Bangsa-Bangsa Bersatu untuk pelajar
berkeperluan khas (United Nations Global
Programme on Disability) dalam artikel
yang bertajuk ''Dasar dan Pelaksanaan Sistem Pendidikan Kebangsaan'' oleh
Hasnan dan Syed Othman (2001), yang menyarankan supaya golongan itu diberi
peluang dan galakan untuk membangun diri dan menyertai masyarakat secara
berkesan.
Saranan ini adalah selari dengan dapatan kajian ini yang
menunjukkan bahawa pengambilan pelajar berkeperluan khas untuk mengikuti
pengajian di politeknik adalah tidak terhad malah faktor ketidakmampuan pelajar
ini tidak boleh dijadikan faktor yang membawa kepada kesukaran mereka untuk
cemerlang dalam bidang akademik dan kemahiran.
Titik permulaan yang menarik kecenderungan pelajar untuk menimba ilmu
adalah dengan adanya teknik pengajaran dan pembelajaran yang menarik daripada
tenaga pengajar. Faktor kemahiran tenaga pengajar adalah penting kepada
golongan pelajar berkeperluan khas kerana tenaga pengajar yang mahir mampu
membimbing golongan ini mempelajari bidang teknikal malah menjadikan kemampuan
akademik dan kemahiran mereka seiring dengan rakan mereka yang normal. Hasil
kajian juga menunjukkan bahawa pensyarahpensyarah amat berminat terhadap
bidang-bidang pendidikan khas ini. Perolehan melalui kajian juga mendapati
bahawa pensyarah dapat menentukan jenis
kesulitan serta permasalahan yang pelajar hadapi ketika proses pembelajaran
dilaksanakan. Dapatan ini secara tidak langsung membawa konotasi bahawa
pensyarah yang ditugaskan mengajar dan
mendidik pelajar berkeperluan khas telah berjaya mengadaptasikan
proses pembelajaran yang bercorak
teknikal dengan kemampuan pelajar yang dibimbing. Namun demikian, pihak politeknik perlu
menambahkan bilangan tenaga pengajar
yang berupaya mendidik dan membimbing pelajar berkeperluan khas memandangkan
kebanyakan daripada pensyarah yang ditugaskan mendidik golongan ini telah
adalah berumur di antara 31 hingga 40 tahun. Ini kerana pensyarah yang
ditugaskan sebenarnya memerlukan latihan khas sebelum melayakkan mereka untuk
mengajar golongan berkenaan. Jadi, golongan pelapis bagi menggantikan golongan
pensyarah khas ini perlu dikenal pasti secepat mungkin. Selain itu, hasil kajian juga mendapati
pensyarah juga secara langsung banyak
membantu serta mempengaruhi minat pelajar berkeperluan khas serta
membantu mereka mengatasi sikap negatif dalam usaha memupuk keyakinan yang
tinggi kepada pelajar berkeperluan khas untuk berjaya dalam bidang teknik dan
vokasional. Dengan pengetahuan meluas di kalangan pensyarah ketika membimbing
pelajar, kesungguhan pelajar berkeperluan khas dalam pembelajaran serta
prestasi pencapaian mereka dapat diserlahkan lagi. Suasana pembelajaran yang dicetuskan oleh para pensyarah
seolah-olah satu proses transformasi ilmu yang berkesan kepada golongan pelajar
berkeperluan khas. Sehubungan dengan
kemampuan tinggi yang dimiliki oleh pensyarah politeknik untuk membimbing
pelajar tersebut, perancangan silibus yang bersesuaian dengan tahap kebolehan
pelajar perlu turut dikenal pasti oleh pihak penggubal kurikulum mahupun pihak
pentadbiran politeknik dalam usaha menggiatkan dan memajukan aktiviti
pembelajaran pelajar berkeperluan khas. Proses mengenal pasti ini amat penting
kerana ia secara tidak langsung akan memudahkan tugas pensyarah semasa sesi pengajaran
kerana mereka mempunyai panduan yang teratur dan lengkap dalam membimbing para pelajar berkeperluan khas. Kesannya
nanti, satu suasana pengajaran serta pembelajaran yang lebih kondusif kepada
pelajar berkeperluan khas akan mampu dihasilkan daripada adunan kompetensi
pensyarah dengan kurikulum yang direka bentuk khusus untuk pelajar berkeperluan
khas. Selain itu juga, pensyarah yang ditugaskan dijangka dapat menguruskan
masa yang lebih efisyen dan dapat mempelbagaikan kaedah pengajarannya agar
pencapaian dan prestasi pelajar berkeperluan khas ini seiring dengan rakan
mereka yang normal. Merujuk pula kepada hasil kajian ini, adalahdisarankan agar
modul pengajaran pelajar berkeperluan khas dibina hasil maklum balas sebahagian
pensyarah yang menyatakan bahawa silibus khas perlu disediakan oleh Jabatan
Pendidikan Khas untuk pelajar berkeperluan khas ini bersama-sama dengan Jabatan
Pendidikan Teknikal di bawah tadbiran Kementerian Pelajaran Malaysia supaya
kesesuaian latihan, kemahiran dan tahap pencapaian dan kemampuan pelajar
tersebut dapat dikenal pasti terlebih dahulu sebelum bermulanya proses
pengajaran dan pembelajaran. Fungsi utama silibus adalah untuk memudahkan lagi
proses pengajaran dan pembelajaran
golongan pelajar berkeperluan khas supaya
mereka mempunyai pencapaian mahupun keupayaan akademik yang sama dengan
pelajar normal yang lain. Dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, prasarana yang terdapat di politeknik mahupun
institusi pengajian tinggi teknikal yang menawarkan program pengajian berbentuk
teknikal kepada pelajar berkeperluan
khas juga memainkan peranan penting
dalam menentukan pencapaian akademik golongan pelajar berkeperluan khas ini.
Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa
kemudahan daripada segi prasarana politeknik untuk pelajar berkeperluan khas
ini sememang lengkap serta dapat membantu proses pembelajaran pelajar
berkeperluan khas namun pensyarah politeknik yang menjadi sampel kajian
memberikan maklum balas melalui item dalam instrumen bahawa masih juga terdapat
beberapa kemudahan pembelajaran dan fizikal untuk pelajar berkeperluan khas ini
yang boleh dipertingkatkan serta diperbaiki lagi seperti bahan-bahan serta
peralatan pembelajaran, bahan rujukan dan alat bantu mengajar. Di samping itu,
mereka turut menyarankan agar pihak pentadbiran politeknik memberi penekanan
secara menyeluruh terhadap prasarana untuk pelajar berkeperluan khas supaya
pelajar ini dapat menyempurnakan pengajian mereka sama seperti rakan mereka
yang normal. Ini kerana proses pembelajaran dan pengajaran golongan pelajar
pelajar berkeperluan khas amat memerlukan
proses pengubahsuaian untuk memenuhi keperluan dari aspek kemudahan
termasuk peralatan dan kelengkapan khas yang sangat penting bagi memastikan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran bagi golongan berkeperluan khas.
Berdasarkan hasil kajian, beberapa implikasi dan cadangan
dikemukakan oleh penyelidik bagi memantapkan lagi pengajaran dan pembelajaran pelajar
berkeperluan khas dalam bidang pendidikan teknik dan vokasional. Diharapkan
implikasi kajian ini dapat dijadikan garis panduan oleh pihak yang berkenaan
untuk menilai kembali keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam program
pendidikan khas untuk golongan pelajar berkeperluan khas di politeknik atau
digunakan untuk tujuan mempertingkatkan kurikulum khasnya untuk pembelajaran
pelajar berkeperluan khas yang menuntut
di politeknik. Sikap keterbukaan yang telah ada dalam diri pensyarah dalam
usaha membimbing pelajar perlu diteruskan bagi membina dan memupuk kesedaran
dalam diri pelajar berkeperluan khas untuk terus maju. Selain itu, para
pensyarah juga harus meneruskan komitmen yang tinggi dalam usaha mendidik
pelajar di politeknik kerana golongan pelajar ini amat memerlukan bantuan serta mengharapkan bantuan
daripada golongan pensyarah. Pihak yang terlibat khususnya KPM serta pihak
pentadbiran politeknik perlu memastikan serta mempelbagaikan bahan bantuan
mengajar agar mencukupi dan bersesuaian dengan proses pengajaran dan
pembelajaran pelajar berkeperluan khas.
Sehubungan dengan itu, Bahagian Pendidikan Khas bersama
dengan Jabatan Pendidikan Teknikal perlu mengemaskini sukatan pelajaran pada masa akan datang
supaya dapat disesuaikan dengan perkembangan pendidikan masa kini dan mengikut
tahap keupayaan khususnya untuk pelajar berkeperluan khas. Di samping itu,
pihak Fakulti Pendidikan di
universiti tempatan juga disarankan agar menawarkan mata
pelajaran kod bahasa tangan kepada pelajar-pelajar yang mengikuti kursus
pendidikan teknikal untuk tujuan pembelajaran selepas mereka yang bergraduasi
kelak agar mereka dapat menyumbang dan mampu mengajar pelajar daripada golongan
pelajar berkeperluan khas yang kini mula berminat dalam bidang pendidikan
teknik dan vokasional.
No comments:
Post a Comment